Страховик комерційних ризиків Allianz Trade провів опитування щодо очікувань світової торгівлі. Керівники компаній зберігають обережний оптимізм, хоча їхній апетит до нових ринків є низьким. 40% респондентів очікують, що ризик неплатежів зросте у 2023 році.
В опитуванні взяли участь близько 3 000 компаній, які мають експортний бізнес. Опитування охопило сім країн: США, Великобританія, Німеччина, Франція, Італія, Іспанія та Польща.
Близько 70% компаній очікують, що їхній експортний оборот збільшиться у 2023 році. У 2022 році, коли проводилося перше опитування, цей показник становив 80%, а до повномасштабного вторгнення росії — 94%.
Для кожного другого експортера очікується помірне зростання продажів від +2% до +5% порівняно з двозначним зростанням продажів у 2022 році.
Компанії в країнах, які найбільше постраждали від енергетичної кризи, налаштовані найменш оптимістично: Німеччина, Польща та Італія.
63% компаній планують збільшувати інвестиції у країнах, де вони вже присутні, а 56% планують збільшити свою частку ринку. Лише 47% планують інвестувати в нові країни. Американські компанії найменш зацікавлені серед опитаних. Обвал світової торгівлі товарами, який розпочався у жовтні 2022 року, знизив оптимізм компаній. Перспективи на майбутнє також залишаються слабкими.
40 відсотків експортерів побоюються, що ризик неплатежів зросте у 2023 році. Особливо це стосується Великої Британії та Німеччини (ріст на 16%), тоді як в Італії зростання становить лише 6%.
Порівняно з минулим роком, більше респондентів очікують збільшення термінів експортних платежів (42% проти 31%).
Очікується, що глобальний ланцюг поставок не зазнає суттєвих змін: Попри те, що Covid-19 та енергетична криза суттєво порушили роботу компаній, а політичні ризики стали очевидними, компанії суттєво не переосмислили свої ланцюги поставок. Лише 25% зробили це після пандемії, а більшість не має таких планів через енергетичну кризу. Лише близько 20% розглядають можливість зміни місця розташування або постачальників, щоб зменшити екологічні чи політичні ризики.
Наприклад, німецькі віконні бренди майже не пішли з російського ринку та фінансують країну-терориста. Ще гірша ситуація серед турецьких брендів. На українському віконному ринку найбільше представлено брендів саме з цих країн.
Діджиталізація та незначне коригування місця розташування й цілей є найбільш вірогідними стратегіями стійкості.
Високоцифрові компанії менш сприйнятливі до потрясінь. Вони активно пом'якшують наслідки перебоїв у ланцюгах поставок. Це переконливий аргумент на користь цифрової трансформації в часи невизначеності та потрясінь.
Компанії, що базуються в Західній Європі, віддають перевагу Західній Європі. Американські компанії віддають перевагу США. Компанії з Азійсько-Тихоокеанського регіону готові розглядати Латинську Америку та Африку як своє майбутнє місце розташування.