28 листопада відбулось ІV засідання Клубу Енергоефективності, присвячена питанню прогресу у модернізації закладів соціальної сфери.
Ключова теза зустрічі — кожен муніципалітет має сформувати власну енергостратегію. Наявність енергостратегії у поєднанні з професійним енергоаудитом та якісною підготовкою проектів — це основа для проведення ефективної термомодернізації будівель.
Сергій Костирко, голова правління Громадської спілки «Муніципальна Енергія»
- Cьогодні у Києві термомодернізовано 21 дитсадок пропорційно по всьому місту, щоб далі можна було мультиплікувати цей досвід по всіх закладах столиці. Економія склала 14 млн грн (64% економії по оплаті за теплову енергію на будівлю).
- Термомодернізація дитсадка коштує 5-6 млн грн, школи — понад 10 млн грн. На модернізацію всіх подібних об’єктів столиці потрібно 5 млрд грн. Коштом міського бюджету цей процес триватиме 10 років.
- Щоб максимально прискорити процес, потрібно укладати енергосервісні контракти. У 2016 році у Києві було реалізовано 15 з 21 ЕСКО-контрактів по всій Україні. Отримана економія — від 10% до 45%. У 2017-2018 роках планується закупити близько 140 ЕСКО-контрактів через систему ProZorro.
- На 2018 рік на столичну програму підтримки енергозбереження «70/30» планується виділити приблизно 150 млн грн (у 2017 році ця сума склала близько 100 млн грн).
Микола Пасько, ключовий експерт компанії «Хенкель Баутехнік (Україна)»
- В Україні близько 20 тис. шкіл і приблизно така ж кількість інших адмінбудівель.
- У разі комплексної модернізації дитсадка чи школи окупність одного проекту складає 6,5 років.
- Основні етапи комплексної модернізації (встановлення ІТП, заміна вікон, утеплення підвалів, горища та стін) починаються лише після енергоаудиту.
Головна теза ІV Клубу: кожен муніципалітет має сформувати власну енергостратегію, яка у поєднанні з професійним енергоаудитом та якісною підготовкою проектів є основною ефективної термомодернізації
Олена Борисова, провідний менеджер департаменту енергоефективності та зміни клімату ЄБРР
- Модернізація закладів бюджетної сфери має бути цікавим ринком для будівельних компаній, адже тут проекти реалізуються практично під державні гарантії.
- ЄБРР готовий виділити 100 млн грн на співфінансування проектів модернізації об’єктів соціальної сфери та муніципальних об’єктів.
- ЄБРР готовий взяти частину ризиків на себе і надати муніципалітетам консультантів та технічну допомогу.
- Термомодернізація продовжить строк експлуатації закладів бюджетної сфери до 30-40 років.
Карел Хірман, Експерт з енергетики, стратегічна група радників з підтримки реформ при Кабінеті Міністрів України
- Для отримання позитивного результату необхідна серйозна підготовка: енергоаудит і якісний проект. Ключове питання — «Де взяти якісний проект?», а не «Де взяти гроші?».
- У Словаччині повернення коштів при хорошій комплексній термомодернізації займало приблизно 15 років.
- В Україні серйозний ЕСКО при 20% ставці по кредитах – це справді практично нереально і буде невигідно для бізнесу, тому необхідно продумувати шляхи до співфінансування таких заходів.
Андрій Берестян, генеральний директор компанії Danfoss (Україна)
- В ЄС з 2020 року всі нові житлові будівлі мають будуватися за новими стандартами «нульового енергетичного балансу». До 2050 року всі наявні будівлі мають бути з нульовим балансом.
- До 2020 року на зростання інвестицій в громадські будівлі Європейський інвестиційний банк спільно з країнами ЄС може виділити приблизно 10 млрд євро.
- Якщо 50% коштів, зекономлених на енергоефективних заходах, повертатимуться до шкіл (за прикладом Гамбургу, Німеччина), це стимулюватиме школи для більш активного впровадження енергоефективності.
Антон Шапковський, провідний експерт з питань сталої енергетики Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні»
- Проект USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» допомагає 36 муніципалітетам в Україні у створенні Планів дій щодо сталого енергетичного розвитку міст, надає технічну допомогу та допомогу у проведенні енергоаудитів.
- Приклад розробки концепції сталої енергетики міста для Одеси показав, що, маючи чіткий план, місто може більшість заходів реалізувати самостійно.
- Зараз USAID співпрацює із муніципалітетом Запоріжжя, який вже знайшов джерело фінансування для своїх заходів. Наразі по цьому проекту тривають перемовини із банком KFW, Німеччина.
- Потенційних інвесторів складно фінансово зацікавити через труднощі створення проектної документації. Саме тому проекти технічної підтримки вкрай необхідні Україні.
Тетяна Бойко, координаторка житлово-комунальних та енергетичних програм Громадянської мережі ОПОРА
- Для успішного запуску масштабної термомодернізації необхідна політична воля і спрямованість дій держави у напрямку енергоефективності.
- Необхідна імплементація закону «Про енергетичну ефективність будівель»: запровадження системи енергетичного аудиту, енергетичної сертифікації тощо. Для цього потрібно розробити підзаконну базу — понад 30 підзаконних актів. На муніципальному рівні треба підвищувати рівень енергоменеджерів.
- Фінансування енергоефективності має поєднувати усі можливі механізми: ЕСКО, муніципальні кошти, кошти міжнародних компаній.
Клуб енергоефективності — неформальне комунікаційне середовище, яке має на меті налагодити тематичний діалог між відповідальними агентами змін та громадянами України. Організатор — Громадянська мережа ОПОРА.
Про основні тези попередньої зустрічі Клубу читайте у статті III зустріч Клубу енергоефективності.