Принцип Парето і трудова дисципліна

 2 661
Застосування принципу Парето універсально. При правильному побудованому аналізі, принцип Парето можна застосовувати для оптимізації різних управлінських процесів, наприклад, підвищення продуктивності та результатів праці і навчання. У даній роботі показано, що аналіз на основі принципу Парето можна застосовувати навіть для поліпшення процесу навчання.

Вільфредо Парето (1848-1923) — відомий італійський економіст і соціолог — народився в Парижі. З дитинства він вільно розмовляв італійською та французькою мовами, але при цьому відчував себе набагато більше італійцем, ніж французом. Парето отримав гуманітарну і технічну освіту. Закінчивши політехнічний університет в Турині, він отримав диплом інженера. У 1869 році захистив дисертацію на тему «Основні принципи рівноваги твердих тіл».

У 1897 році Парето почав читати курс соціології в лозаннському університеті паралельно з викладанням політекономії.

Вивчаючи економічний розвиток Англії в XIX столітті, Парето виявив, що більша частина доходів і матеріальних цінностей належить меншості людей у досліджених групах. Таке співвідношення між величиною доходу і чисельністю групи людей він описав математично [1]:

log N = log A + m log x

де N — кількість людей, які отримують дохід вище, ніж х; А і m — константи.

Формула Парето показує, що матеріальні цінності серед людей розподіляються нерівномірно. До такого ж висновку прийшов американський економіст М. Лоренц, показавши залежність в 1907 р. на діаграмі. Обидва вчених стверджують, що в більшості випадків найбільша частка благ (доходів) належить невеликій кількості людей [2].

Більш того, виявлена схема дисбалансу залишається незмінною для статистичних даних, що відносяться до різних періодів часу і різних країн. Чи то дані по Англії за будь-який період її історії або доступні Парето дані по інших країнах за різні періоди часу. Схема знову і знову повторюється, причому з математичною точністю.

Реально на дослідження Вільфредо Парето звернули увагу тільки в 40-х роках минулого століття, коли Джозеф Джуран і Річард Кох сформулювали його ідеї у вигляді закону, який зараз називають «Закон Парето» або «Принцип 80/20».

З Принципу 80/20 слід, що зазвичай 20% докладених зусиль дає приблизно 80% результату, а 80% праці приносить лише 20% віддачі. Це означає, що велика частина витрачених зусиль на досягнення мети не наближає до неї. Людина може дуже багато працювати, прагнучи до поставленої мети, однак більша частина праці може виявитися малорезультативною. Бути трудоголіком — не гріх, однак це не означає, що трудоголік швидко наближається до мети.

Безліч прикладів підтверджує справедливість Принципу 80/20: 20% асортименту продукції дають зазвичай 80% від загального обсягу продажів у грошовому вираженні, 20% покупців і клієнтів забезпечують 80% прибутку магазину, установи, тільки 20% студентів здатні вчитися на «добре» і «відмінно», 20% злочинців скоюють особливо тяжкі злочини і т.п.

Принцип 80/20 буде працювати завжди і скрізь, якщо не докладати свідомих, наполегливих і масованих зусиль з його подолання [3].

Принцип 80/20 має величезну важливість з тієї причини, що він суперечить тому, що ми звикли вважати логічним. Ми вправі очікувати, що всі фактори мають приблизно однакове значення. Що всі клієнти однаково для нас цінні. Що кожна угода, кожен продукт і кожні виручені від продажу кошти так само хороші, як і інші. Що всі працівники окремо взятої категорії приносять приблизно однакову користь. Що будь-який день, тиждень або рік однаково важливі для нас. Що всі наші друзі однаково цінні. Що до всіх паперів або телефонних дзвінків повинні ставитися з однаковою увагою. Що освіта, отримана в одному університеті, має таку ж цінність, що і освіта, отримана в іншому. Що всі проблеми виникають з безлічі причин, так що не варто навіть намагатися шукати серед них кілька ключових. Що всі можливості однаково цінні, тому неважливо, яку з них ми виберемо.

Принцип 80/20 говорить про те, що якщо ми вивчимо і проаналізуємо два набори даних, що відносяться до причин і результатів, то, швидше за все, отримаємо картину незбалансованості. Чисельно цей дисбаланс може становити 65/35, 70/30, 75/25, 80/20, 95/5 або 99,9 / 0,1, або приймати будь-які інші значення.

Для виявлення причин виниклої проблеми зазвичай будують діаграму Парето. Знаючи головні причини, можна починати вирішувати проблему.

Приклад

Керівники факультету МТД УГЛТУ стурбовані низькою успішністю студентів 1-го курсу, зарахованих на факультет в 2010 року. Потрібно визначити основні причини і з чого почати вирішення зазначеної проблеми.

Виділимо основні параметри навчального процесу.

  1. Частка середнього бала за ЄД від максимального балу Д1 = 133/300 = 0,44. Частка викладачів зі ступенями і званнями, від загального числа викладачів, які працюють з 1-м курсом Д2 = 15/19 = 0,74.
  2. Частка зданих заліків вчасно Д3 = 488/691 = 0,7.
  3. Частка студентів атестованих у середині семестру вчасно Д4 = 0,66.
  4. Відвідуваність лекцій Д5 = 0,78.
  5. Інші параметри Д6 = 0,14.

Наведені дані занесемо в таблицю 1 в порядку збільшення значущості параметра.

Таблиця 1. Результати реєстрації даних за параметрами навчального процесу для побудови діаграми Парето

Таблиця 1. Результати реєстрації даних за параметрами навчального процесу для побудови діаграми Парето

За даними таблиці побудуємо діаграму Парето (рис. 1). По осі ординат діаграми відкладається відсоток частки параметра по кожному параметру від загальної суми. На діаграму можна нанести кумулятивну криву (рис. 2), що відображає накопичений відсоток параметрів.

Діаграма Парето
Рис. 1. Діаграма Парето

Кумулятивна крива на діаграмі Парето

Рис. 2. Кумулятивна крива на діаграмі Парето

Із рис. 2 випливає, що кумулятивна крива зростає майже пропорційно, всі наведені параметри навчального процесу мають для процесу майже однакове значення. Тим часом, закон Парето вказує, що при правильній організації процесу повинна спостерігатися різко виражена незбалансованість параметрів процесу. Повинен бути один параметр, що робить істотний вплив на навчальний процес.

Уявімо собі, що факультет набрав би абітурієнтів із середнім балом за ЄД 250; тоді величина параметра була б не 0,44, а 0,83. Цей параметр різко б виділявся серед зазначених і надав би винятковий вплив на навчальний процес.

Для пошуку істотних параметрів бажано скласти кілька діаграм з різними параметрами. Це дозволить поглянути на суть проблеми по-новому, спостерігаючи явище з різних точок зору.

Розглянемо параметри (таблиця 1): відвідуваність лекцій, атестовано студентів в термін в середині семестру і частка зданих заліків в термін. Ці параметри залежать від трудової дисципліни на факультеті. При гарній трудової дисципліни значення зазначених параметрів будуть високими. Складемо нову таблицю (таблиця 2), об'єднавши в ній зазначені параметри в один «Трудова дисципліна».

Таблиця 2. Результати реєстрації даних за параметрами навчального процесу для побудови діаграми Парето

Результати реєстрації даних

Нова діаграма Парето показана на рис. 3. На неї нанесена кумулятивна крива, що показує накопичені відсотки за параметрами.

Діаграма Парето з накладеною на неї кумулятивною кривою

Рис. 3. Діаграма Парето з накладеною на неї кумулятивною кривою

Діаграма Парето показує, що трудова дисципліна виявляється ключовою при існуючій організації навчального процесу. Підвищення успішності на факультеті слід почати з поліпшення трудової дисципліни викладачів і студентів. Цей показник слід збільшити до 80%. Тоді і при невисокому середньому балі ЄД студентів можна добитися бажаної успішності.

Бібліографічний список

  1. Савінков С. Закон Парето або Принцип 80/20. http://www.f-abp.ru/kino.php.
  2. Разу М.Л. Діаграма Парето. http://www. elitarium.ru /2009/05/ 29/diagramma_pareto.html.
  3. Кох Закон Р. Парето або Принцип 80-20 [Текст] Річард Кох (Richard Koch); http://www.elitarium.ru/2004/07/08/page,2, zakon_pareto_ili_princip_8020.html.

Глєбов І.Т. (УГЛТУ), Бурцева К.А. (УрФУ), м. Єкатеринбург, РФ. За матеріалами доповіді на VI Міжнародному Євразійському симпозіумі «Деревообробка: технології, обладнання, менеджмент XXI століття», Єкатеринбург, РФ, 2011 р.

Знайдіть всі свої архітектурні рішення через OKNA.ua: Натисніть тут щоб зареєструватися. Ви виробник і хочете налагодити контакт з клієнтами? Натисніть сюди.

Нове та найкраще