За останні 20 років експорт українських вікон зріс приблизно в 70 разів, а за останні 4 роки — втричі. 2021 рік став найуспішнішим для українського ринку вікон перед початком повномасштабної війни.
Експорт вікон після повномасштабного вторгнення
За перші два квартали 2022 року обсяги експорту впали в півтора раза порівняно з відповідним періодом 2021 року зі зрозумілих причин. Проте третій квартал 2022 року був більш вдалим і дещо виправив ситуацію. Після цього обсяги постачання знову знизилися впродовж двох кварталів. Але другий, третій та четвертий квартали 2023 року відзначилися значним зростанням, навіть перевищивши обсяги відповідних кварталів рекордного 2021 року.
У результаті експорт ПВХ вікон у 2023 році зріс на 6,6% порівняно з 2021 роком та на 39,5% порівняно з 2022 роком.
У перший рік після початку війни і повномасштабного вторгнення спостерігалось падіння експорту металопластикових вікон, але вже наступного року експорт перевищував докризові показники. Так було в 2015 і 2023 роках. Світова криза 2008 року вирізнялася не лише кризою в Україні, а і кризою на зовнішніх ринках, тому падіння обсягів експорту ПВХ вікон тривало два роки поспіль у 2009 та 2010 роках.
Куди прямують українські вікна?
Основні покупці українських пластикових вікон — країни Європи, проте експорт також здійснюється до країн Північної Америки.
У 2023 році майже третина українського експорту припадає на Німеччину. Експорт до шести країн становив понад три чверті від загального обсягу, включаючи Німеччину, Литву, Іспанію, Польщу, США та Чехію.
Віддаленість від північноамериканського ринку ускладнює збільшення частки експорту до США та Канади. Частка експорту до Північної Америки нині становить 9,1%.
Середня відстань до країн-імпортерів становить 2 156 км.
Перспективи, можливості та обмеження
Наразі Україна займає 0,4% світового експорту пластикових вікон та дверей, що відповідає 27-му місцю в світовому рейтингу. Це свідчить про потенціал та можливості для зростання.
Переваги українського експорту:
- Якісна і відносно дешева продукція.
- Швидкість виконання замовлення.
- Українці в Європі та Північній Америці.
Українці є в Європі та Північній Америці. Серед них є підготовлені спеціалісти, які можуть сприяти розвитку українського експорту вікон на місцях. Тим самим збільшують надходження валюти в Україну та створюють робочі місця.
Цей фактор може значно прискорити проникнення української продукції на західні ринки.
З досвіду експортоорієнтованих виробництв випливає, що доля експорту вікон може досягати і перевищувати обсяг внутрішнього виробництва. Зараз обсяги експорту складають менше 10% виробництва в Україні, що свідчить про потенціал збільшення цього показника.
Також, в ЄС та США почалася хвиля модернізації будівель, що сприятиме зростанню попиту. Крім того, криза в деяких країнах може додатково збільшити попит на якісні, але доступні вироби.
Стосовно обмежень зростання експорту, крім ризиків, пов'язаних з війною, можна виділити три основні фактори:
- Дефіцит кадрів.
- Логістичні перепони.
- Внутрішній попит при відбудові.
Під час відбудови існує ймовірність високого внутрішнього попиту, що може обмежити виробничі потужності та збільшити терміни виконання замовлень.
Загалом, незважаючи на жахливі умови війни, український бізнес зміг організувати роботу та забезпечити зростання експорту.
Інформаційні джерела: ITC, група товару 392520