Вступ
Для віконної галузі України в першому півріччі 2018 року було характерні непрогнозовані коливання ринку. У 1-му кварталі був різкий спад обсягів продажів, що змусило похвилюватися багатьох учасників ринку. У 2-му кварталі ситуація вирівнялася й показники продажів зросли, хоча не так стрімко, як хотілося його учасникам.
Аналізуючи підсумкові показники півріччя, думки опитаних розділилися. Деякі компанії зазначили невелике зростання ринку, інша частина опитаних позначили його спад і решта вказали, що ринок залишився на рівні минулого року. Загалом, у звітному періоді була зафіксована незначна позитивна динаміка розвитку галузі в порівнянні з аналогічними показниками минулого року.
З надією на розвиток галузі і вірою в консолідацію ринку провідні компанії-виробники продовжують активну роботу з розвитку свого продукту, зміцнення позицій на ринку й завоювання нових вершин. Ставку компанії роблять на основні тренди — енергоефективність та багатофункціональність віконних конструкцій.
Для більш детального розкриття теми світових трендів віконної галузі і їх актуальності на нашому ринку вперше в огляді представляємо новий розділ «Думка експертів».
Читайте, аналізуйте, беріть на замітку отримані дані й думки.
- 47% опитаних компаній зазначили непрогнозовані коливання ринку в 1-м півріччі 2018 року
- 80% компаній вибрали стратегію розвитку й розширення у звітному періоді
- 54% опитаних компаній вказали, що в їх загальному обсязі продажів за звітний період енергозберігаючі вікна склали понад 30%
- 60% опитаних відзначили ефективність тренінгів та семінарів, проведених для співробітників відділу продажів
- 100% опитаних компаній виділили «енергоефективність» як основний тренд майбутнього сезону, водночас багато хто також позначив зростаючу популярність «дитячої безпеки» й конструкцій з антивандальними елементами.
Стан справ у галузі
1-ий квартал 2018 року відзначився тривалим спадом обсягів продажів. Погодні умови (затяжна зима) не сприяли ні склінню вторинного житла, ні роботам зі склінню будівель нового будівництва. Пожвавлення на ринку й нове натхнення віконні компанії відчули після участі в міжнародних галузевих виставках (Німеччина, Туреччина), а також із приходом довгоочікуваної весни й потепління.
2-ий квартал повільно, але впевнено вирівняв показники. І за підсумком першого півріччя велика частина респондентів позначили позитивну динаміку в галузі в порівнянні з аналогічними показниками минулого року.
Третина з опитаних компаній позначили зростання ринку в діапазоні 10%, майже стільки ж опитаних зазначили збереження показників на рівні минулого року (до слова, у 2017 році в першому півріччі також був відзначений приріст ринку).
Діяльність провідних компаній-виробників СПК у звітному періоді була зосереджена на розвитку свого продукту, бренду та персоналу (40%), а також розширення дилерської мережі (40%).
Всі компанії зазначають брак кваліфікованих кадрів на виробництві, але вже не так критично, як у минулому році (72% опитаних вказали на дану проблему за підсумком 2017 року). Усе більше керівники компаній вірять у програми з енергозбереження і приділяють їм особливу увагу.
Як Ви оцінюєте обсяг ринку СПК у першому півріччі 2018 року щодо аналогічного періоду у 2017 році?
Що найбільш повно відображає діяльність Вашої компанії в першому півріччі 2018 року?
Що із запропонованих варіантів характеризує віконний ринок у першому півріччі 2018 року?
Продукція
Як показали аналізи попередніх періодів і дані поточного звіту, у продажах у більшості компаній уже давно лідирують вироби стандарт-сегмента. Продукція економ класу затребувана все менше. Частка преміальної продукції поступово збільшується. Вікна стають «розумнішими», функціональнішими, безпечнішими, оснащені енергозберігаючими властивостями.
У першому півріччі 2018 року в продажах у більшості опитаних компаній енергозберігаючі вікна склали понад 30% від загального обсягу реалізованої продукції. Попит на «теплі» вікна, найімовірніше, буде рости й далі.
«Глухі» вікна менш популярні рік від року, але впевнено займають свої 10%. Вікна з додатковими функціями зламостійкості в продажах у більшості опитаних компаній склали у звітному періоді — до 5%. Проте, обізнаність покупців про дані опції вікна і, відповідно, попит на такі конструкції зростає.
Частка металопластикових вхідних і міжкімнатних дверей в обсязі продажів у компаній у звітному періоді склала в середньому 10%. І це закономірно у зв'язку із сезонністю даної категорії. Наприклад, у 2017 році за підсумком активного сезону в більшості компаній частка таких конструкцій у продажах склала понад 15%. Такий показник, швидше за все, варто очікувати в 3 кварталі 2018 року.
Світові тенденції багатофункціональних і енергозберігаючих віконних конструкцій усе активніше приходять в Україну. Тому віконні компанії перебувають у постійному пошуку нових оптимальних варіантів, розширюючи свою продуктову лінійку й частково експериментуючи з комплектуючими.
Як змінилася Ваша продуктова лінійка в першому півріччі 2018 року?
Продукція якого цінового сегмента переважала у Вашому обсязі продажів у першому півріччі 2018 року?
Яку частку у Ваших обсягах склали продажі «глухих» вікон у першому півріччі 2018 року?
Яку частку у Ваших обсягах продажів у першому півріччі 2018 року склали енергозберігаючі вікна?
Яку частку у Ваших обсягах продажів у першому півріччі 2018 року склали вікна з протизламними елементами?
Яку частку у Ваших обсягах продажів у першому півріччі 2018 року склали дверні ПВХ конструкції з використанням дверних замків?
Просування й навчання
Самостійні акції стали найбільш ефективним методом просування продукції в 1-му півріччі 2018 року, це зазначили 54% респондентів. Багато компаній розширили свою участь у програмах з енергозбереження та приділили увагу програмам із розрахунку вікон, що також стало дієвим для збільшення продажів. Спільні акції з партнерами теж показали свою результативність.
Присутність на інформаційному ринку, участь у галузевих виставках і конференціях також мали місце і служили необхідним іміджевим складником просування продукту.
Навчання персоналу й дилерського складу давно стали непрямим, але дуже дієвим драйвером продажів. Натхнення після участі в інтенсивних тренінгах, оновлення знань про продукти на семінарах, вирішення актуальних питань під час індивідуальних навчальних програм — усі ці інструменти дієві й результативні.
Які інструменти з просування продукту Ви активно використовували в першому півріччі 2018 року?
У якій формі, на Ваш погляд, навчання персоналу (менеджери з продажу / дилери) проходить найбільш ефективно?
Очікування
З досвіду попередніх аналізів щодо очікувань ринку ми часто бачимо розбіжність у думках серед опитаних. Компанії по-різному оцінюють ринкові ситуації, свої сили й перспективи. Але основні очікування все ж чітко простежуються. Даний звіт — не виняток.
Згідно з опитуванням 46% компаній очікують приріст ринку в другому півріччі 2018 року, у більшій частині на 10%. Інші або прогнозують обсяги ринку на рівні минулого року, або невеликий спад.
Загалом, велика частина провідних компаній-виробників СПК налаштовані позитивно й чекають високі показники в активному сезоні продажів. На підтвердження цього, варто сказати про позитивний настрій керівників компаній, який ми зазначили під час діалогів наших фахівців з основними гравцями віконного ринку.
Якщо ж динаміку ринку компанії оцінюють по-різному, то основні тренди майбутнього сезону учасники окреслили майже одноголосно.
Енергоефективність буде лідируючим трендом серед споживачів у 2-му півріччі 2018 року. До того ж, компанії зазначили зростаючу популярність віконних конструкцій із «дитячою безпекою» й інтерес до «зламостійких» вікон. Головне — доносити переваги і відмінності у функціоналі й ефективності конструкцій споживачам, тоді й попит, й обсяги продажів будуть зростати.
Сприятливим чинником розвитку галузі опитані компанії як і раніше зазначають розвиток програм з енергозбереження. Компанії також розуміють, що економічне пожвавлення в країні, а також вплив європейських тенденцій ринку, можуть значно вплинути на розвиток галузі й на якість продукції, представленої на ринку.
З надією на розвиток галузі і вірою в консолідацію ринку провідні компанії-виробники продовжують активну роботу з розвитку свого продукту, зміцнення позицій на ринку й завоювання нових вершин.
Час — за сміливими й сильними компаніями, здатними працювати за правилами й показувати шлях для подальшого зростання.
Ваш прогноз із ринкової ситуації в другому півріччі 2018 року в порівнянні з другим півріччям 2017 року?
Який сегмент комплектуючих, на Вашу думку, буде найбільш затребуваний у другому півріччі 2018 року?
Як Ви вважаєте, які тренди будуть затребувані серед споживачів СПК у другому півріччі 2018 року?
Що, на Вашу думку, може вплинути на розвиток віконної галузі в другому півріччі 2018 року?
Думки експертів
Наскільки зараз актуальна програма з впровадження енергоефективних заходів в Україні? Які категорії найбільш затребувані в цій програмі?
На даний момент найбільш популярними є енергозберігаючі вікна, високоефективні газові та твердопаливні котли, а також нові технології — сонячні колектори та теплові насоси.
З 01.08.2018 вводяться важливі для віконного ринку нововведення: основний вектор буде спрямований на модернізацію вікон у вже наявному житлі (квартири, приватні будинки), де зусилля матимуть найбільший результат. При цьому скління балконів, лоджій та інших неопалюваних приміщень (терас, веранд, оранжерей тощо), а також підтримка проектів з установки віконних конструкцій у разі нового будівництва (де вікна встановлюються вперше, без заміни наявних конструкцій) буде припинена.
Для наших партнерів на віконному ринку ці зміни означають, що для участі в програмі треба змістити фокус продажів із нового будівництва на вже наявний житловий фонд. А це великий ринок.
Порадьте для віконних дилерів (віконних компаній), які правила потрібно виконати, щоби точно отримати компенсацію за програмою IQ energy від ЄБРР?
Дійсно, не всі клієнти отримують компенсації, і на даний момент найвищий відсоток відмови у видаванні компенсації за програмою доводиться на вікна — 20%. Це пов'язано з неправильним оформленням супровідних документів, або ж із бажанням зробити якусь махінацію й «заробити двічі».
Тому поради всього дві.
Перша: потрібно уважно вивчити «Правила й умови надання кредитів і грантів за Програмою», а також «Вимоги щодо документального оформлення проектів IQ energy». Щоби випадково не допустити помилки, ви завжди можете звернутися до фахівців IQ energy з проханням допомогти в правильній підготовці документів.
Друга: не намагайтеся обдурити систему верифікації. Інженери IQ energy часто виїжджають на об'єкти з віконної групи. Очну перевірку об'єктів вибірково призначає система, а у разі будь-якого сумніву ми самі приймаємо рішення щодо виїзду на об'єкт.
Програма IQ energy дає можливість заробити більше і збільшувати обсяги продажів, а також надавати покупцям товар і послуги, за які вони довго будуть вам вдячні.
На Вашу думку, які новинки світового віконного ринку знайдуть найближчим часом відгук на ринку СПК України?
Розширення колірної гами ПВХ профільних систем, особливо за межі ламінації «під дерево», уже спостерігається в Україні. Є невеликий, але стійкий запит в архітектурі на однотонні відтінки сірого, особливо для сучасних котеджів. Але процес введення нових кольорів від ПВХ-брендів потребує часу, і колірна гамма буде розширюватися поступово.
Інша тенденція, яка добре почала приживатися в передових інсталяторів — виносний монтаж. Монтажний шов — значна частина енергоефективності. Ця проста, надійна технологія виконання монтажного шва буде ставати популярнішою, незважаючи на порівняно високу вартість.
Ще одна важлива тенденція, яка входить у преміум і середній-плюс сегменти — це автоматизація й навіть дигіталізація. Незважаючи на те, що вікна є консервативним продуктом, включення вікна в загальну систему розумного будинку — процес передбачуваний і неминучий. Першими кроками в цьому напряму можна назвати вбудовані датчики положення стулки для систем безпеки й розумного будинку. Тут же застосування розумних замків для вхідних дверей за допомогою смартфонів, біометрії й ін. Дигіталізація в будівництві й у вікнах міститься на початковому етапі, але вже є забудовники, які застосовують систему розумного будинку у всіх споруджуваних квартирах. І, як вони заявили, це не впливає на ціну житла для покупця. Ймовірно, така тенденція для нових багатоквартирних будинків і котеджів буде поширюватися досить швидко.
Які зміни в нормативній документації з теплоізоляції будівель були внесені щодо віконних конструкцій? Як це вплине на розвиток віконного ринку?
Зміни дозволять архітекторам і забудовникам проектувати скління балконів для нових житлових будинків. Це не призведе до суттєвих змін у кількості вікон, що виготовляються, але в деякій мірі перерозподілить попит із приватних замовників балконів на тендерні замовлення. Адже власники нових квартир навряд чи будуть встановлювати заново балконне скління.
Поділіться прогнозами розвитку ринку найближчим часом. Які є шляхи використання цих знань для збільшення якості та кількості продажів?
Перше. Варто звернути увагу на продукцію преміум-сегмента, частка якої збільшується останнім часом. Це й багатофункціональні вікна, оснащені антивандальними елементами, сучасна система безпеки First Tilt, «теплі» вікна та інші. Ринок готовий до того, щоби купувати більш якісний і дорожчий продукт. Прогнозовано, продукція преміального класу зросте в попиті понад ніж у 3 рази. Із грамотною подачею інформації та розширеним асортиментом продукції можна істотно збільшити продажі в даному сегменті.
Друге. Енергоефективність як і раніше буде одним з основних трендів сезону. Тому активна співпраця з програмами з енергозбереження буде основою для збільшення обсягів продажів.
Третє. Проблему нестачі кадрів, яка на ринку гостро присутня вже кілька сезонів поспіль, можна вирішити за прикладом нашої компанії — виховувати підростаюче покоління й показувати перспективній молоді, де і як можна працювати в галузі. AXOR INDUSTRY регулярно проводить заходи щодо профорієнтації для випускників шкіл; здійснює стипендіальну програму фінансової підтримки талановитої та перспективної молоді технічних ВНЗів; надає місця для проходження практики випускникам основних технічних ВНЗів і навчальних закладів регіону.
І четверте. Важливо працювати над рівнем лояльності споживачів. NPS (індекс споживчої лояльності) — популярний тренд персоніфікації клієнта. Він визначає, що насправді цікавить клієнтів, як ефективніше працювати з ними, що робити, щоби клієнти радили ваш продукт іншим покупцям. Із досвіду нашої компанії рівень NPS за підсумком 2017 року збільшився на 25% завдяки увазі до потреб клієнтів. І це позитивно відбилося на результатах продажів.
І, безумовно, не можна недооцінювати систему Prozorro. У разі правильної і системної роботи з даною програмою можна істотно збільшити обсяги продажів.