Вступ
Після впевненого зростання віконного ринку України протягом кількох років (2016-2017 рр.), 2018 рік показав нерадісні результати. За звітний рік ринок просів у середньому на 10%.
Основна причина цього — нестабільна ситуація в країні і, як наслідок, зниження економічних показників і платоспроможності населення.
Майбутні вибори, а разом із ними непередбачені зміни, гальмують багато процесів у різних сферах економіки України. Віконна галузь — не виняток.
Проте, велика частина віконних компаній продовжують розвивати свій продукт, бренд, сервіс і, по можливості, розширювати свої дилерські мережі. Як і раніше в продажах лідирує продукція стандарт-класу, і все так же «енергоефективність» є головним трендом.
В огляді провідні компанії-виробники СПК України висловили свою думку й оцінки результатів 2018 року, а також прогнози на 2019 рік.
Які перспективи 2019 року? Що може вплинути на розвиток і зростання показників ринку? Про це та інше «з перших вуст» — в аналізі.
- 63% опитаних компаній зазначили зниження обсягів ринку СПК у 2018 році в порівнянні з показниками минулого року — у середньому на 10%;
- 72% компаній відмітили, що для віконного ринку СПК у звітному році були характерні непрогнозовані коливання, а також ціновий демпінг (зазначили 47% респондентів);
- 38% компаній продовжили розвивати свій продукт і бренд, а також майже третина респондентів (29%) продовжили розширювати свою дилерську мережу;
- 62% опитаних компаній відмітили, що в їх продажах переважала продукція стандарт-сегмента, водночас продукція преміум-класу впевнено займає майже 10% від обсягу продажів;
- 90% компаній вважають, що енергоефективність, як і раніше, буде головним трендом серед споживачів у 2019 році.
Стан справ у галузі
Для віконного ринку 2018 року були характерні непрогнозовані коливання. 1-ий квартал 2018 року відзначився спадом обсягів продажів (через затяжну зиму). 2-ий квартал року, начебто, вирівняв показники, але за підсумком 3-го і 4-го кварталів рік усе ж мав негативну динаміку в порівнянні з показниками успішного 2017 року.
Віконний ринок України вже давно не має чіткої сезонності. У зв'язку з цим компаніям-виробникам усе складніше маневрувати в закупівлях, виробництві і продажах продукції, щоб у результаті більше виграти в ціні.
До цих особливостей додалися й інші чинники. Це малі обсяги державного кредитування за програмою енергозбереження та більш жорсткі вимоги програми IQ Energy від банку ЄБРР. Ці програми є основними стимулами розвитку галузі. І головний чинник — нестабільність економічного фону в країні й певна невпевненість у зв'язку з майбутніми виборами.
Як наслідок, у 2018 році відзначалося зниження частки первинного будівництва, що підтвердили результати нашого опитування. Велика частина опитаних зазначили, що частка скління новобудови не перевищила в їх обсягах 20%.
У таких умовах, природно, різко посилилася конкуренція на ринку, а також мав місце ціновий демпінг. Для порівняння, згідно з результатами наших опитувань, показник цінових воєн 2017 року — 27%, за підсумком 2018 року — 47%.
Проте, більшість компаній-виробників світлопрозорих конструкцій продовжили розвивати свою справу, приділяючи увагу розвитку продуктових лінійок, посилюючи позиції бренду й розширюючи дилерську мережу.
Адже відомо: в умовах жорсткої конкуренції ставка на розвиток — найоптимальніше рішення для виграшу в довгостроковій перспективі.
Як Ви оцінюєте обсяг ринку СПК у 2018 році щодо 2017 року?
Що найбільш повно зображало діяльність Вашої компанії у 2018 році?
Що із запропонованих варіантів характеризує віконний ринок 2018 року?
На Вашу думку, якою була частка скління нового будівництва у 2018 році в розрізі загального обсягу ринку?
Продукція
Незважаючи на коливання ринку у 2018 році, продукція стандарт-класу як і раніше лідирує в продажах у більшості опитаних компаній. Стабільно середній ціновий сегмент рік у рік тримає свої 60%. А преміальна продукція, хоч і з невеликими темпами, але показує впевнений приріст.
Це пояснюється високим рівнем обізнаності кінцевих споживачів. Покупці воліють купувати більш функціональний продукт з енергозберігаючими властивостями, розуміючи вигоду від вкладених коштів у комфорт і економію на комунальних платежах.
Розуміючи динаміку, компанії-виробники вводять додаткові позиції у свій асортимент, усе частіше використовуючи комплектуючі «стандарт+» або преміум-класу.
Так звані «глухарі» (вікна без стулок) стають усе менш затребувані на ринку. Згідно з отриманими даними, у 2018 році в більшості компаній в обсязі продажів глухі вікна склали в середньому 10%. Усе більше на ринку з'являються вікна, що відчиняються. Це відповідає європейським тенденціям.
«Теплі» вікна зберігають популярність і є головним трендом останніх років. У 2018 році в більшій частині опитаних провідних компаній ринку (67% респондентів) віконні конструкції з енергозберігаючими властивостями становили понад 40% від загального обсягу продажів.
Якщо віконні дилери вже успішно вміють продавати «теплі» вікна, і є для цього інформаційна платформа завдяки державній програмі й не тільки, то реалізовувати вікна, оснащені протизламними елементами, віконним компаніям на даному етапі складніше.
Одна з причин — низька поінформованість покупців про можливості і властивості таких вікон. Плюс монтаж вікон із протизламом повинен бути більш скрупульозним і точним, щоби конструкція максимально виконувала свої завдання.
Як змінилася Ваша продуктова лінійка у 2018 році?
Продукція якого цінового сегмента переважала у Вашому обсязі продажів у 2018 році?
Яку частку у Ваших обсягах склали продажі «глухих» вікон у 2018 році?
Яку частку у Ваших обсягах продажів у 2018 році склали енергозберігаючі вікна?
Багато операторів ринку, розуміючи довгострокову перспективу даного продукту, уже приділяють належну увагу просуванню протизламних вікон і навчанню фахівців із монтажу й заміру щодо особливостей їх установки.
В умовах нестабільної економіки, як правило, криміногенна ситуація зростає. І сучасний споживач, бажаючи забезпечити свою безпеку, готовий виділити додаткові кошти, щоб отримати більше комфорту й подбати про безпеку свого майна.
Ті компанії, які вибирають розвиток своєї продуктової лінійки й розуміють вигоду цього маржинального продукту, перебувають на крок попереду інших учасників ринку. Це особливо цінно в умовах зростаючої конкуренції.
Ще одним продуктом, який набирає все більшої популярності на віконному ринку, є міжкімнатні дверні конструкції з ПВХ. Цікаві дизайнерські рішення й нові технології дозволяють цьому продукту вигідно конкурувати з іншими міжкімнатними дверима. Вони володіють великими теплоізоляційними властивостями й довговічністю, у порівнянні, наприклад, зі шпоновими. До того ж, на ринку з'явилися ПВХ двері з алюмінієвими накладками, що забезпечує більшу надійність і кращі експлуатаційні властивості.
Яку частку у Ваших обсягах продажів у 2018 році склали вікна з протизламними елементами?
Яку частку у Ваших обсягах продажів у 2018 році склали дверні ПВХ конструкції з використанням дверних замків?
Просування
У 2018 році віконні компанії все більше приділяли увагу проведенню акцій, як самостійних, так і спільних із партнерами. Акції є дієвим драйвером будь-яких продажів. Особливо вони актуальні в умовах конкуренції, яка була характерна для звітного періоду.
З кожним роком збільшується число компаній, які активно присутні в інтернет-просторі, а також просувають свою продукцію через енергозберігаючі програми. Інтернет-майданчики і спеціальні програми для розрахунку вікон стають невід'ємними інструментами сьогоднішнього дня.
Таким чином, переважна більшість респондентів у звітному році організовували власні акції (81%) і/або проводили їх спільно з постачальниками (43%). Просували свою продукцію через програми «теплих» вікон (29%), активно використовували інтернет-ресурси для просування (29%) продукції.
Провідні компанії для просування бренду й посилення його позицій на ринку використовували потужний, але водночас більш витратний інструмент — реклама на ТБ і інших носіях (24%).
Галузеві форуми залишаються невід'ємними інструментами зміцнення іміджу провідних компаній, а також платформою для обговорення та пошуку нових рішень розвитку бізнесу й галузі загалом.
Які інструменти з просування продукту Ви активно використовували у 2018 році?
Очікування
2019 рік — це рік змін, можливостей і обережних оцінок. Резонно — думки опитаних компаній щодо розвитку ринку в цьому році розділилися.
Більша частина респондентів (43%) очікують спад обсягів ринку — у середньому на 10%. Третина опитаних припускають, що ринок буде на рівні минулого року. Частина, що залишилася (19% опитаних) налаштовані більш оптимістично й очікують зростання показників у порівнянні з результатами 2018 року.
Безумовно, для переживань є підстави — майбутні президентські й парламентські вибори, які багато в чому визначать, як буде розвиватися економіка країни, що безпосередньо впливає на віконну галузь.
Незважаючи на невпевнені оцінки динаміки ринку у 2019 році, опитані компанії майже одностайно визначили тренди майбутнього періоду й основні чинники розвитку галузі.
Енергозберігаючі вікна будуть як і раніше лідирувати в продажах. Вікна, оснащені зламостійкими елементами також, на думку опитаних, будуть затребувані у зв'язку з попитом споживачів.
У розрізі вартісної категорії, продукція стандарт-класу буде лідирувати. Очікується, що преміум-сегмент буде також зростати. Що, швидше за все, призведе до конкурентної боротьби в цьому сегменті. Відповідно, преміальна продукція може стати більш доступною.
Основні чинники, які можуть позитивно вплинути на розвиток галузі у 2019 році, є зростання економічних показників і стабільність у країні. Що, і собі, збільшить платоспроможність населення. І, відповідно, стабільність у країні буде сприяти розвитку програм з енергозбереження. Для підвищення енергонезалежності України, яка є пріоритетним завданням розвитку нашої країни.