Аналізуючи віконний ринок, давайте зробимо крок назад. Давайте подивимося трохи ширше на наявні проблеми і спробуємо знайти фундаментальні причини: чому все так, як воно є.
У 1994 році я продав перші вікна в Києві. Перші вікна купив для клієнта ще раніше — у 1993. Зараз 2017.
Тоді в Україні було близько десяти компаній, які займались сучасними вікнами. Самостійних столярів і ДОК ми не розглядаємо. Сьогодні — тільки віконних компаній у каталозі OKNA.ua понад 4500.
Тоді ринок був мізерний, зараз — близько 5 млн вікон.
Але чи все змінилося так кардинально?
Цю людину звуть Джордж Акерлоф. Він професор, працював у Каліфорнійському університеті у Берклі. Один із трійки, які першими отримали Нобелівську премію з економіки у цьому тисячолітті. У 1970 році, у рік мого народження, він написав статтю «Ринок «лимонів»: невизначеність якості та ринковий механізм». «Лимонами» на сленгу в Америці називають автомобілі з дефектами, виявленими тільки після придбання. Акерлоф, вихований на тому, що у ринкових умовах конкуренція призводить до підвищення якості, досліджував американський ринок уживаних автомобілів і прийшов до парадоксального протилежного висновку. В умовах асиметричної інформації про товар у продавців і покупців товари низької якості починають переважати аж до зникнення ринку. Тобто якщо покупці не мають доступну інформацію про товар — ринок приречений рухатись до зниження якості.
Чи не нагадує нам це дослідження ситуацію на віконному ринку?
Але ще цікавіший висновок був зроблений Акерлофом про те, що брак інформації призводить до збільшення частки покупців із низькою платоспроможністю. У перекладі на «віконну» мову: володар нових вікон, які через кілька років вимагають заміни, не матиме достатньо вільних коштів на часту заміну вікон, адже він вже один раз витратив бюджет на них.
Це нагадує нам тезу про те, що нібито «у людей немає грошей».
Акерлоф звернув увагу на ще один важливий момент: ринок виникає тоді, коли виникає думка купити вікно. Саме за зв'язок між економічними процесами та інформацією про продукт у споживачів Акерлоф отримав Нобелівську премію.
Якось так виглядають знання хорошого фахівця компанії-виробника. Щось складне. Ну, наприклад, 20-ти річний досвід.
Простіше виглядають знання більшості продавців вікон.
Однак для покупця вікна виконують роль взаємодії із зовнішнім світом. Освітлення, вид з вікна, провітрювання — все це взаємодія.
Більший інтерес і потребу викликає не вікно, а те, що за ним. Гарне вікно не помічають. Помічають погане. І головна функція сучасного вікна — забезпечити комфорт з мінімальними витратами енергії.
Сьогодні у покупців уже не всі вікна білі. Вікна є білі і коричневі. На жаль, корисні знання цим обмежуються. Знання про камерність профілю не будемо відносити до корисних.
У нас немає 20 років для професійної підготовки покупців у віконній області. Потрібні кошти, за допомогою яких можна зібрати знання і візуалізувати їх у доступній формі.
І проблема асиметрії інформації буде вирівнюватися — якщо вдасться швидко підготувати покупця для адекватного вибору вікон.
Що важливо покупцям, і що вони купують, сплачуючи за вікна?
Окрім взаємодії потрібна й ізоляція від негативних факторів: ізоляція теплова та шумова, безпека. Тобто забезпечення комфорту.
Ми розробили і продовжуємо працювати над інструментами для віконних компаній, які переводять інформацію про вікна у доступну форму. Всі інструменти безкоштовні для покупців і для продавців.
Один із них — енергокалькулятор OKNA.ua, що переводить енергоефективність і температурний комфорт у зекономлені гроші, які легко порівнювати з вартістю вікна.
Цей достатньо простий інструмент дає багато корисного і для покупців, і для продавців. Покупці можуть контролювати і розуміти, на що можна розраховувати при певних параметрах вікна. А продавці отримують ефективний незалежний інструмент аргументації на користь більш дорогих і якісних продуктів.
Енергокалькулятор дає контроль із боку покупців, менеджерів продажів і банківських працівників на відповідність вікон вимогам норм і програмам підтримки енергоефективності.
У енергокалькулятор вбудований ще один інструмент — енергомаркування — етикетка, яку можна роздрукувати і наклеїти на вікно або скопіювати на сайт.
Порівнюючи два маркування, покупець має значно більшу інформацією про вікнах, ніж середньостатистичний менеджер віконної компанії без такого маркування.
Це теж вирівнює асиметричність.
Невеликий відсоток шахрайства, яке зачіпає і віконний ринок, може завдати значно більшої шкоди ринку, ніж просто втрати від конкретної угоди.
Відсутність договору або наявність договору сумнівного змісту не захищає ні покупця, ні продавця від можливого недотримання умов договору або навіть прямого обману. Ми рекомендуємо покупцям в обов'язковому порядку укладати договір і уважно ознайомитись з ним. Але яким повинен бути договір? Ми взяли на себе розробку збалансованого договору, який захищав би як продавців, так і покупців. І будемо підтримувати і рекомендувати компанії, готові працювати за таким договором.
Першу версію договору підготували практикуючі юристи та фахівці віконного ринку.
Тож і великі, і невеликі компанії можуть працювати у правовому полі, що сприятиме підвищенню довіри споживачів.
Цей інструмент також прибирає приховані проблеми при купівлі вікон.
Додам ще трохи оптимізму:
Прогнозоване щорічне зростання світового ринку вікон — близько 4,5%, при цьому зростання частки енергоефективних вікон складе 11% щорічно до 2024 року.
Енергоефективність — світовий тренд, і Україна в частині вікон не пасе задніх.
А можно ознакомиться с договором? Не нашел ссылки...