Прибічники якості та «європейських стандартів» вкладають кошти у підвищення кваліфікації персоналу, у маркетинг просування преміум сегменту. У пошуках нових ринків збуту частина виробників СПК намагається переосмислити свою географію продажів та вийти за кордони України. Не менше 20% українських виробників СПК вже отримали перший експортний досвід. З нього можна зробити такі попередні висновки:
- ● Східний та західний напрямки експорту відрізняються правилами ведення бізнесу та маржинальністю
- ● Пріоритетним вважається експорт у країни Європи
- ● Робота на західних експортних ринках вимагає запровадження якісних змін у всіх робочих процесах виробника СПК
- ● Обов’язковими характеристиками успішного експорту СПК є дотримання європейських норм щодо енергоефективності та безпеки
- ● Низька ціна виробу не вирішує потребу стабільної якості кожної партії продукції
У віконній галузі прикладом успішної роботи на експортних ринках давно стали польські виробники вікон та дверей. Польща — п’ятий за величиною виробник СПК у Євросоюзі, але майже половина вікон та дверей, виготовлених у Польщі, відправляються на експорт (графік 1). Агресивна цінова політика, низька вартість праці, гнучка логістика та дотримання європейських норм якості зробили Польщу найбільшим експортером СПК у Євросоюзі. На одному з європейських бізнес форумів польських виробників вікон та дверей було названо агресивними «польськими тиграми».
Для польських підприємців партнерство та відкритість Євросоюзу мало і сильні, і слабкі сторони: з одного боку, дотації на розвиток виробництва і низька кредитна ставка, але з іншого — тотальна міграція робочої сили. Наші найближчі європейські сусіди переосмислюють потребу тимчасової трудової міграції та спрощують процедури для ментально близьких українців. Україну розглядають як
Брак кваліфікованих кадрів стане великим випробовуванням для України. У найближчих декілька років ми зіткнемося зі значним дефіцитом робочих рук — перші прояви цієї загрози помітні вже зараз. Середній рівень кваліфікації працівників в Україні стане нижчим, а затрати на оплату праці виростуть. Чи скористаються українські виробники вікон та дверей потенціалом експортних ринків та як вирішуватимуть нові для себе загрози ми зможемо побачити вже найближчим часом.